Partiskolen trinn 3 på Hamar

Organisasjonen Arbeiderpartiet + fylkespolitikk

13. okt, kl. 18:00 — 21:00, Fylkeshuset Hamar

På dette trinnet kan du velge mellom to samlinger, den ene er i Lillehammer 30. september, og den andre er i Hamar 13. oktober.

Dette trinnet er todelt. I den første delen (varighet ca 45 minutter) dreier det seg om fylkespolitikk. Hedmark og Oppland er slått sammen til Innlandet, og Arbeiderpartiet ble største parti ved fylkestingsvalget til det nye fylkestinget. Hva er politikken vår? Hvem er våre folkevalgte? Hvilke politikkområder har fylkeskommunen ansvaret for? Hvem samarbeider vi med, og hvordan skjer det? Hvordan skal Arbeiderpartiet jobbe for at vår politikk og våre verdier skal styre Innlandet i året fremover? På samlingen i Lillehammer er det fylkesordfører Even Aleksander Hagen som har ansvaret for denne delen, mens på samlingen i Hamar er det Arbeiderpartiets gruppeleder i fylkestinget, AnneMarte Kolbjørnshus, som har denne bolken.

Den andre delen handler om organisasjon. Her lærer du mer om partikultur, om formelle og uformelle regler i Arbeiderpartiet, om hvordan vi skaper politikken vår og om hvordan vi jobber som organisasjon – både lokalt i hver kommune, på fylkesnivå, nasjonalt og internasjonalt. Hovedfokuset er på din rolle som enkeltmedlem og på partiarbeidet i lokale kommunepartier og partilag, samt på hvilken rolle du har hvis du er folkevalgt i kommunestyret/ fylkestinget og hvilke regler som gjelder for å bestemme politikken vår på saksområder der politikken ikke er konkret omtalt i valgprogrammet. På begge samlinger er det Innlandet Arbeiderpartis fylkessekretær Bjørn Jarle Røberg-Larsen som har ansvaret for denne delen.

Tid og sted for samling 1: Lillehammer, fylkeshuset (møterom i 5. etg) onsdag 30. september klokka 18 – 21.

Tid og sted for samling 2: Hamar, fylkeshuset (Parkgata 64), fylkestingssalen, tirsdag 13. oktober kl 18 - 21.

Påmelding: Meld deg på til [email protected] senest 25. september (kan være mulig å etteranmelde seg også, hvis det fremdeles er ledig plass).