500 nye Ap-medlemmer i Innlandet

Innlandet Arbeiderparti har passert 500 nye medlemmer hittil i år. - Det er klart flere som har meldt seg inn hittil i år enn på samme tidspunkt i fjor, sier fylkessekretær Bjørn Jarle Røberg-Larsen.

500 nye Ap-medlemmer i Innlandet

MEDLEMSVEKST: Arbeiderpartiet har passert 500 nye medlemmer i Innlandet hittil i år, her fra partiets valgvake i Brumunddal 13. september.

I 2020 var det i overkant av 300 som meldte seg inn i Arbeiderpartiet i Innlandet. - At det har vært valgår i år har nok bidratt til at flere har meldt seg inn. Arbeiderpartiet har jo gjort et godt valg, ikke minst i vår region, sier Røberg-Larsen.

Oppland valgkrets ble Arbeiderpartiets beste valgkrets, mens Hedmark ble partiets tredje beste valgkrets ved årets valg. - Når over 35 % i Oppland og over 33 % i Hedmark stemte på oss, ser vi det også på medlemstallene, sier fylkessekretæren.

Men også lokale saker har gjort at mange har meldt seg inn i Arbeiderpartiet. - Vi har et medlemsdemokrati der det spiller stor rolle hva medlemmene mener om politiske saker. Det ser vi blant annet på skolesaken i Ringsaker, der mange har meldt seg inn i Arbeiderpartiet for å være med og bestemme hva partiets skolepolitikk i kommunen skal være, understreker Røberg-Larsen.

I motsetning til mange andre partier, er det medlemsmøtene i Arbeiderpartiet som bestemmer hvilken politikk partiets folkevalgte skal føre i kommunestyrer og formannskap. - Dermed er det ekstra meningsfullt å være medlem. Medlemskap betyr ikke bare at du støtter partiet, du kan faktisk være med på å beslutte hva partiet skal mene i viktige saker, sier Røberg-Larsen.

Dette er de ti kommunene der Arbeiderpartiet har hatt flest innmeldinger hittil i 2021:

Ringsaker Ap, 90 nye medlemmerStange Ap, 80 nye medlemmerGjøvik Ap, 26 nye medlemmerÅsnes Ap, 21 nye medlemmerKongsvinger Ap, 21 nye medlemmerGrue Ap, 21 nye medlemmerEidskog Ap, 21 nye medlemmerElverum Ap, 19 nye medlemmerLillehammer Ap, 16 nye medlemmerHamar Ap, 16 nye medlemmer