Aasrud og Trettebergstuen topper Ap-listene i Innlandet

Arbeiderpartiet har avholdt nominasjonsmøter til stortingsvalget for valgkretsene Oppland og Hedmark. I Oppland er Rigmor Aasrud toppkandidat, og i Hedmark stiller Ap med Anette Trettebergstuen på topp. Rune Støstad og Ingrid Tønseth Myhr følger på de neste plassene på Oppland-lista, mens Nils Kristen Sandtrøen og Lise Selnes har andre- og tredjeplass i Hedmark.

Rigmor Aasrud og Anette Trettebergstuen

TOPPKANDIDATER: Arbeiderpartiet stiller til valg med to erfarne Ap-politikere på topp i Innlandet. Rigmor Aasrud topper Ap-lista i Oppland valgkrets, mens Anette Trettebergstuen topper i Hedmark. Foto: Arbeiderpartiet.

De to toppkandidatene er blant Arbeiderpartiets mest erfarne rikspolitikere. Rigmor Aasrud ble innvalgt på Stortinget første gang i 2009, og var statsråd i Jens Stoltenbergs regjering fra oktober 2009 til regjeringsskiftet i oktober 2013. Fra 2005 til 2009 var hun statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet.

Hun har også bakgrunn fra kommunepolitikken i Innlandet; Aasrud var ordfører i Gran kommune i 10 år fra 1995 til 2005, og kommunestyrerepresentant i samme kommune helt fra 1979.

Anette Trettebergstuen ble første gang innvalgt på Stortinget i 2005, og har representert partiet i Utenriks- og forsvarskomiteen, i Arbeids- og sosialkomiteen og i Familie- og kulturkomiteen. Trettebergstuen er sentralstyremedlem i Arbeiderpartiet, et verv hun har hatt siden landsmøtet i 2009 valgte henne dit for første gang. Siden landsmøtet i 2019 har hun ledet Arbeiderpartiets kvinnenettverk.

I Oppland har Arbeiderpartiet Rune Støstad på andreplass. Støstad er nestleder i Innlandet Arbeiderparti, og ordfører i Nord-Fron kommune. Han ble første gang valgt som ordfører i 2015, da Arbeiderpartiet fikk 47,4 % av stemmene i kommunevalget. I 2019 ble han gjenvalgt med hele 61,2 % oppslutning.

På tredjeplass i Oppland stiller Arbeiderpartiet med Ingrid Tønseth Myhr. Hun er tidligere fylkesleder for AUF i Innlandet, og før det for AUF i Oppland. Tønseth Myhr representerer Arbeiderpartiet i fylkestinget i Innlandet.

I Hedmark er Nils Kristen Sandtrøen Arbeiderpartiets andrekandidat. Han ble valgt inn på Stortinget i 2015, og er Arbeiderpartiets talsperson i saker om landbrukspolitikk. Sandtrøen er en av dem som sterkest målbærer partiets sterke distriktspolitiske fornyelse, og en av dem som partiet ofte bruker i debatter mot Høyre-regjeringas privatisering og nedbygging av velferdsstaten.

På tredjeplass i Hedmark har Arbeiderpartiet den populære ordføreren i Nord-Odal, Lise Selnes. Hun fikk 55 % av stemmene da hun ble valgt første gang (i 2011). Gjenvalg i 2015 med nesten 62 % (!) av stemmene i 2015, og gjenvalgt ennå en gang i 2019. Hun er kampkandidaten i Hedmark, og ved valget neste høst er målet å øke fra de to stortingsrepresentantene partiet har nå - til tre. Det er absolutt innen rekkevidde; ved valget i 2017 var det bare drøyt 1.000 stemmer Arbeiderpartiet manglet for å få inn tre stortingsrepresentanter fra Hedmark.

Her er Arbeiderpartiets valglister i Oppland og Hedmark ved stortingsvalget i 2021.

Oppland:

1. Rigmor Aasrud, Gran2. Rune Støstad, Nord-Fron3. Ingrid Tønseth Myhr, Vestre Toten4. Anders Brabrand, Lillehammer5. Inger Torun Klosbøle, Nord-Aurdal6. Terje Johnny Sveen, Sel7. Anne-Marte Kolbjørnshus, Nordre Land8. Jørund Hassel, Lillehammer9. Gry Sletta, Lesja10. Thor Arne Hauge, Gjøvik11. Guri Bråthen, Østre Toten12. Håvard Halvorsen, Nord-Aurdal

Hedmark:

1. Anette Trettebergstuen, Hamar2. Nils Kristen Sandtrøen, Tynset3. Lise Selnes, Nord-Odal4. Even Eriksen. Trysil5. Bente Irene Aaland, Elverum6. Håvard Sagbakken Saanum, Tolga7. Minja Tea Dzamarija, Kongsvinger8. Geir Roger Borgedal, Ringsaker9. Trine Lise Stårvik, Stange10. Knut Hvithammer, Sør-Odal11. Kamilla Thue, Eidskog12. Nils Amund Røhne, Stange13. Linda Døsen, Rendalen