Ap-Jonas om felles norsk-svensk politistasjon: - Hva tar så lang tid?

- Representanter for regjeringspartiene har nærmest stått i kø og garantert for ny felles politistasjon på grensa ved Magnor. Hvorfor skjer det ingenting? spør Ap-leder og statsministerkandidat Jonas Gahr Støre. Han lover fortgang med arbeidet dersom det blir regjeringsskifte i høst.

UTÅLMODIGE: Ap-politikerne Kamilla Thue, Jonas Gahr Støre og Lise Selnes ved furumoene på Magnor der en felles politistasjon er tenkt lagt. – Hva tar så lang tid? undrer de. Foto: Marte Kristiansen.

Ap-lederen besøkte nylig Magnor sammen med de to Ap-ordførerne Kamilla Thue fra Eidskog og Lise Selnes fra Nord-Odal. – Vårt parti har støttet planene om en felles norsk-svensk politistasjon, og vi har satt av penger til det i våre alternative budsjetter. Stortinget satt også av flere millioner kroner til dette arbeidet for mer enn et år siden. Så hva er det som tar så lang tid? spør Gahr Støre.

Han viser til at stortingsrepresentant Nils Kristen Sandtrøen fra Arbeiderpartiet i november 2020 fremmet en interpellasjon i Stortinget, der han spurte justisminister Monica Mæland om framdriften i arbeidet. – Da svarte hun at arbeidet skulle foreligge i løpet av første halvår 2021. Det er nå kun få dager igjen av halvåret, minner Gahr Støre om.

Lise Selnes er i likhet med partilederen lite imponert over tempoet i denne saken. – Høyres justisminister forsikret Sandtrøen om at Stortinget skulle få en sak så snart de var klare til å legge den fram. Nå har Stortinget tatt sommerferie, og åpner ikke igjen før stortingsvalget er over. Dette er en sak som har rullet og gått år etter år. Regjeringen leverer ikke, påpeker Selnes.

Som tredjekandidat for Arbeiderpartiet i Hedmark håper hun på fast plass på Stortinget etter valget i september. – Ja, det er innen rekkevidde for Ap å få tre representanter fra Hedmark. Jeg vil være en tydelig stemme for vår region dersom jeg velges inn, og kommer til å holde fast i saken om felles politistasjon. Dessverre har Kongsvingerregionen på område etter område opplevd somling og utsettelser fra regjeringen på en lang rekke områder, og felles politistasjon føyer seg inn i dette, sier Selnes.

Gahr Støre understreker at en slik felles politistasjon vil være både viktig og nyttig i kampen mot organisert kriminalitet. – Fra politiet på begge sider av grensa er det entydige råd om å etablere en felles politistasjon her. Smugling og ulike former for organisert kriminalitet på tvers av landegrensene krever at politiet også samarbeider på tvers av de samme grensene. I min tid som utenriksminister var jeg med på å etablere en felles grensestasjon ved Storskog i Finnmark. Der var det samarbeid med russerne som var tema. Hvis det er noen som kan få til et godt slikt samarbeid, er det Norge og Sverige, slår statsministerkandidaten fast.

- En samlokalisering vil gi gevinster for vår samlede innsats mot innførsel av både narkotika, smuglersprit og tyvegods. Vi vet at omfanget er stort, og at også mer ordinære varer føres inn og blir en del av en svart økonomi som undergraver fellesskapet og truer arbeidsplasser. Samarbeid om både etterretning, forebygging og det operative politiarbeidet vil utvilsomt styrke innsatsen vår mot smuglerligaer og organisert grensekriminalitet, mener Jonas Gahr Støre.