Innlandet Ap nærmer seg 6.000 betalende medlemmer!

Medlemstallene i Innlandet Ap har økt med nærmere 300 siden slutten av oktober! Nå får Innlandet Ap hjelp av Jonas Gahr Støre (bildet) til å vokse enda mer mot slutten av året.

Jonas Gahr Støre

HJELP FRA JONAS: Ap-leder Jonas Gahr Støre skal hjelpe Innlandet Ap med å vokse enda mer. Her fra en prat med Solørradioen etter å ha spist lapskaus sammen med lokale bygdefolk på samfunnshuset i Gjesåsen i Åsnes kommune. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

Ved utgangen av oktober hadde Arbeiderpartiet 5.474 betalende medlemmer i Innlandet. Nå er tallet oppe i 5.741 - en vekst på 267 betalende medlemmer på en drøy måned.

- Jeg tror vi kan klare å passere 6.000 betalende medlemmer innen året er omme, sier stortingsrepresentant Nils Kristen Sandtrøen. Han er styremedlem i Innlandet Arbeiderparti, og sammen med organisasjonssekretær Håkon Hermansson og fylkessekretær Bjørn Jarle Røberg-Larsen setter de nå inn en spurt for å få medlemstallene enda mer opp.

- Mange vil være medlem

Sandtrøen har selv vært i kontakt med mange tidligere medlemmer på telefon. - De aller fleste av de jeg snakker med, sier at de gjerne vil være med oss videre inn i det viktige valgåret 2021, kan Sandtrøen fortelle.

Inntrykket bekreftes av Hermansson og Røberg-Larsen. - Når vi kontakter folk som tidligere har vært medlem, opplyser de ofte at de rett og slett har glemt å betale kontingenten. Det er sjeldent at folk vi ringer til ikke vil være medlem, selv om det også forekommer. Det viktigste for å øke antallet betalende medlemmer nå, er å kontakte de som har betalt kontingenten i 2018 eller 2019, sier Hermansson.

- Det er ikke helt nye medlemmer som står for veksten vi opplever, understreker Røberg-Larsen. - Vi har en del helt nye medlemmer i Innlandet Arbeiderparti i år også, men den store veksten nå mot slutten av året skyldes at vi kontakter folk som allerede står i medlemsregisteret og som av ulike grunner ikke har betalt kontingenten, sier han.

240 er helt nye

Røberg-Larsen understreker at det også er en del helt nye Ap-medlemmer i Innlandet.

- Til å være et mellomvalgår og et år preget av at samfunnet har vært mye nedstengt, er vi fornøyd med antallet nye medlemmer. Arbeiderpartiet har jo heller ikke den medvinden på målingene som vi kunne ønsket oss. Likevel har vi 240 helt nye medlemmer i Innlandet Arbeiderparti hittil i år, understreker fylkessekretæren.

Innlandet blir trolig største Ap-fylke

Sandtrøen, Hermansson og Røberg-Larsen hadde forventet en ganske klar nedgang i medlemstallet i 2020 sammenlignet med 2019. Nå ser det ut til at nedgangen blir mindre enn de ventet.

- Ja, gjenbetalingene av kontingent fra tidligere medlemmer gjør at dette ser ganske bra ut. Vi ligger an til å bli Arbeiderpartiets største fylkeslag målt i medlemmer, sier Sandtrøen.

- I Innlandet pleier Arbeiderpartiet å vokse i medlemtall når det er valgår, og gå tilbake når det ikke er valgår. Dette har trolig med den økte interessen for politikk i valgår å gjøre. Når vi da har hatt både pandemien og svake galluptall i mellomvalgåret 2020, hadde jeg regnet med en tilbakegang på minst 10 % og kanskje opp mot 15 %. Men nå ser det ut til at vi vil klare oss med en ganske marginal tilbakegang, sier Røberg-Larsen.

Får hjelp av Jonas Gahr Støre

Onsdag denne uka hjelper partileder Jonas Gahr Støre til med å øke medlemstallet i Innlandet Arbeiderparti ytterligere.

- Jonas skal delta på en felles ringedugnad som vi arrangerer onsdag 9. desember klokka 18. Dit er alle medlemmer velkommen, og den arrangeres digitalt. Jonas kommer til å snakke om Arbeiderpartiets politikk, og særlig om jobben partiet gjør for å sikre arbeidsplasser og for å ivareta permitterte og arbeidsledige i den krisen landet er inne i. Alle som vil høre Jona snakke om dette, er velkommen til videomøte med ham klokka 18, sier Hermansson.

Du kan delta på denne linken for å få med deg budskapet fra Jonas.

- Deretter vil Jonas ringe rundt til folk som betalte kontingenten i 2019 og 2018, og som ikke har betalt hittil i år - sammen med en del andre av oss, sier Hermansson. Han understreker at folk gjerne kan høre på Jonas uten å måtte delta i ringedugnaden etterpå.

- Ja, selvfølgelig. Budskapet fra Jonas kan gjerne alle lytte til uansett om de skal være med og ringe etterpå eller ikke, sier han.

Mange med bra vekst, mest i Stange

Det er flere kommunepartier som har jobbet med å kontakte folk de siste ukene. - Nå gjelder det egentlig å ringe rundt og høre med de som ikke har betalt 2020-kontingenten. Noen kommunepartier har jobbet bra med dette i november, og det ser på veksten disse kommunepartiene nå opplever, sier Håkon Hermansson.

- Det er fortsatt tid til å ringe folk. Og som sagt er det en mulighet allerede på onsdag når Jonas kommer og hjelper oss, sier Hermansson.

Naturlig nok er det en del av de større kommunepartiene som har vokst mest siden slutten av oktober. Men også flere mellomstore og mindre kommunepartier har opplevd en betydelig vekst i antall betalende medlemmer fra slutten av oktober og fram til nå.

Her ser du hvilke 15 kommunepartier som har vokst mest fra slutten av oktober og fram til nå:

Stange + 32Lillehammer + 20Nord-Fron + 19Trysil + 17Elverum + 15Rendalen + 13Tynset + 12Hamar + 11Ringsaker + 11Åsnes + 11Etnedal + 9Gjøvik + 8Os + 8Søndre Land + 8Nord-Odal + 7