Innlandet Ap: Nei til salg av Hydros valseverk

Årsmøtet i Innlandet Arbeiderparti sier nei til salg av Hydros valseverk, ber selskapet revurdere beslutningen og forventer at regjeringen gjør det klart at staten ikke ønsker et salg.

Nei til salg av Hydros valseverk. Foto: Hydro/Marius Motrøen/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

NEI TIL SALG: Innlandet Ap sier nei til salg av Hydros valseverk til utenlandske interesser. Foto: Hydro/Marius Motrøen/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Innlandet Arbeiderparti er Arbeiderpartiets største fylkeslag, med 6.039 betalende medlemmer ved årsskiftet 2020/2021. Her er vedtaket fra årsmøtet:

Nei til salg av Hydros valseverk

Innlandet Arbeiderparti er dypt uenig i beslutningen om å selge valseverkene i Hydro. Vi oppfordrer på det sterkeste selskapet om å revurdere, og ber regjeringa om å utvise aktivt eierskap for å bidra til at salget stoppes.

De norske valseverkene har fulle ordrebøker og går med store overskudd – de har tjent gode penger i en årrekke selv i koronaåret 2020. Dette er høyteknologiske grønne arbeidsplasser som også vil være strategisk viktig for Hydro å beholde. Valseverkene er av de grønneste arbeidsplassene i Hydro og Norge. Beslutningen berører 650 ansatte på Karmøy og Holmestrand som nå kjenner stor uro for framtida for sin arbeidsplass.

Myndighetene og mange lokalsamfunn har gjennom mange år har stilt opp for å sikre gode og langsiktige rammevilkår for Hydros virksomhet i Norge. Det gir selskapet et særlig ansvar for å sikre virksomheten i Norge.

Innlandet Arbeiderparti forventer at regjeringen gjør det klart gjennom statens representanter i Hydros styre at arbeidsplassene på Karmøy og i Holmestrand må ivaretas og at staten ikke ønsker et salg.

Foto: Hydro/Marius Motrøen/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)