Trettebergstuen topper Ap-valglista i Hedmark, Sandtrøen på andre

- Komiteen er nå enstemmige i sitt forslag om at Anette Trettebergstuen skal være Arbeiderpartiets førstekandidat i Hedmark, sier Ole Martin Norderhaug. Han leder partiets nominasjonskomité i Hedmark. – Nils Kristen Sandtrøen og Lise Selnes følger på de to neste plassene, og vår ambisjon er at alle tre skal få plass på Stortinget etter valget, sier Norderhaug.

Anette Trettebergstuen og Nils Kristen Sandtrøen

Anette Trettebergstuen og Nils Kristen Sandtrøen topper Arbeiderpartiets liste til stortingsvalget i Hedmark. Foto: Arbeiderpartiet

Dette er klart når nominasjonskomiteen nå offentliggjør sin endelige innstilling til ny stortingsvalgliste for Arbeiderpartiet i Hedmark. I den første runden der komiteen la fram et foreløpig forslag, var komiteen delt – og tre av komitémedlemmene ville ha Nils Kristen Sandtrøen som toppkandidat mens seks støttet Trettebergstuen.

Vil at partiet konsentrerer seg om politikk

- I mellomtiden har kommunepartiene uttalt seg om det foreløpige forslaget, og et klart flertall av tilbakemeldingene gir støtte til den rekkefølgen som komiteens flertall foreslo i førsteutkastet. Videre har Nils Kristen Sandtrøen gitt komiteen beskjed om at han ikke ønsker noen kamp om førsteplassen, og har oppfordret til samling rundt Trettebergstuen som toppkandidat. Det har på mange måter «ryddet bordet» og vært en avklaring for både komiteen og mange av kommunepartiene, sier Norderhaug.

- Tida er inne for at vi samler oss som parti, og konsentrerer kreftene om å få et nytt flertall og en ny politisk kurs for landet, sier Norderhaug. – Under dagens regjering ser vi voksende ulikhet, et mer brutalt arbeidsliv, det skapes færre muligheter i distriktsfylker som Hedmark/Innlandet og det kuttes stadig på velferdstjenester og på innsats overfor sårbare grupper. Vi trenger en ny Arbeiderparti-ledet regjering som bygger landet videre og forsterker fellesskapet, sier Norderhaug.

Går for 3 på tinget

Han håper velgerne i Hedmark vil sende tre Ap-representanter til Stortinget etter valget. – Vi manglet drøyt tusen stemmer ved forrige valg på å få inn den tredje. Lise Selnes er vår tredjekandidat og er en markert ordfører i Nord-Odal som er opptatt av rettferdig fordeling, god oppvekst og muligheter for alle. Hun vil være en sterk talsperson for hele Hedmark og kanskje særlig for Kongsvinger-regionen dersom hun blir valgt inn, sier Norderhaug.

- Alle på lista har bakgrunn som folkevalgte i kommunestyrer eller i fylkestinget. Dette er viktig, for det betyr at de kjenner Hedmark og Innlandet, og vet hva som er utfordringene og mulighetene i vår region. Og det er god aldersspredning, sier Norderhaug.

Dette er den enstemmige innstillingen:

1.    Anette Trettebergstuen, Hamar, f. 1981, stortingsrepresentant2.    Nils Kristen Sandtrøen, Tynset, f. 1989, stortingsrepresentant3.    Lise Selnes, Nord-Odal, f. 1976, ordfører/lærer4.    Even Eriksen, Trysil, f. 1995, student5.    Bente Irene Aaland, Elverum, f. 1956, pensjonist/sykepleier6.    Håvard Sagbakken Saanum, Tolga, f. 1995, student7.    Minja Tea Dzamarija, Kongsvinger, f. 1969, seniorrådgiver SSB8.    Geir Roger Borgedal, Ringsaker, f. 1968, jobber i Fellesforbundet9.    Trine Lise Stårvik, Stange, f. 1988, førskolelærer10.    Knut Hvithammer, Sør-Odal, f. 1967, ordfører/forstkandidat11.    Kamilla Thue, Eidskog, f. 1978, ordfører/statsviter12.    Nils Amund Røhne, f. 1949, ordfører/lektor13.    Linda Døsen, Rendalen, f. 1989, ordfører/lærer

- - - -

For ytterligere detaljer eller kommentarer: Ole Martin Norderhaug, 952 36 234